Ford inleder ny forskning med självkörande bilar och paketleveranser
Ford tillkännager nytt europeiskt forskningsprogram för självkörande bilar som arbetar med företag för att bättre förstå hur autonoma fordon kan integreras i deras verksamhet.
Leveransföretaget Hermes är det första företaget att driva Fords forskningsbilar som en del av ett "last mile delivery" -pilottest för att effektivisera och göra leveranserna i staden mer hållbara.
Ford är marknadsledande i Europa inom transportbilar, och man planerar att investera ca 7 miljarder dollar i autonoma fordon under 10 år, inklusive investeringar i den självkörande teknologipartnern Argo AI.
Se filmen här: https://www.youtube.com/watch?v=gYBamHviJjA
Leveranser fram till dörren är mer en del av våra liv än någonsin tidigare - men sättet vi tar emot paket kan komma att förändras. Ford tillkännager idag ett nytt forskningsprogram för självkörande bilar, utformat för att hjälpa företag i Europa att förstå hur autonoma fordon kan gynna deras verksamhet.
En av Storbritanniens ledande leveransföretag Hermes är det första företaget som samarbetar med Ford i programmet. Med hjälp av en specialanpassad transportbil från Ford syftar forskningen till att bättre förstå hur andra trafikanter skulle uppfatta och interagera med en transportbil utan en förare.
Den specialanpassade Ford Transit har sensorer som efterliknar utseendet på en riktig, självkörande bil samt ett "Human Car Seat" som kontrollerar fordonet - detta gör det möjligt för en erfaren, dold förare att köra samtidigt som man ger andra intryck av att ingen sitter vid ratten.
Ford har under sex år varit marknadsledande i Europa för transportbilar. Tillsammans med den expertis som finns bland ledande leveransföretag har man för avsikt att identifiera nya möjligheter och modeller för autonom fordonsdrift - och särskilt förstå hur mänskliga interaktioner kan fungera tillsammans med självkörande bilar. Paketleveranser, som innefattar många interaktioner mellan människor, är ett perfekt testfall.
En yrkesförares ansvar sträcker sig ibland utöver att bara köra från en destination till en annan. I ett leverans- eller logistikjobb kan exempelvis föraren också få i uppgift att sortera och lasta varor, att själv överlämna ett paket till en mottagare - eller packa in dem i bilen igen om leverans är inte är möjlig.
Men i forskningsprogrammet kommer föraren spela en passiv roll och endast köra bilen. Leveransbudbärare till fots kommer avhjälpa budbilen med själva leveranserna, med hjälp av en smartphone-app som låter dem vinka in bilen till vägkanten och fjärrstyra lastdörren. Väl inne i bilen, kommer röstmeddelanden och digitala skärmar dirigera budbäraren till sitt skåp som innehåller det paket som ska levereras.
Att förstå och utforma hur människor kommer att interagera med bilen kommer att säkerställa att leveransprocesser kan fortsätta säkert utan att en förare är närvarande.
Det två veckor långa forskningsprojektet med Hermes bygger på framgången med Fords "last mile delivery" -test i London, där ett team av budbärare hämtar paket från en budbil och fullföljer sista delen av leveransen till fots, vilket resulterar i snabba, hållbara och effektiva leveranser.
Bilarna som används i forskningsprogrammet gör det möjligt för Hermes och andra företag att börja designa hur deras team kan arbeta tillsammans med förarlösa bilar. För Hermes har denna forskning inkluderat utvecklingen av en app som gör det möjligt för budbärare till fots att komma åt budbilen för att hämta paket, en roll som den mänskliga föraren av bilen normalt skulle ha.
Fords forskare undersöker redan hur självkörande bilar kommer att integreras sömlöst i våra dagliga liv, inklusive att utveckla ett ljusbaserat visuellt språk för att förmedla till andra förare, fotgängare och cyklister vad autonoma fordon tänker göra.
Ford har testat självkörande teknik i större städer i hela USA och planerar att investera cirka 7 miljarder dollar i autonoma fordon under tio år - som en del av sitt Ford Mobility-initiativ.
Aktuella nyheter
-
Skärtorsdagen 28 mars 2024 Öppnar kl. 07:00 - Stänger kl. 15:00 Långfredagen…
-
E-Transit
Vår prisbelönta transportbil med 5 års garanti och högsta säkerhetsnivå (guld… -
Nya E-Transit Custom
Den helt nya elektriska versionen av Europas mest sålda transportbil* har upp… -
Elektrifiera din verksamhet med Ford Transportbilar
Nu kan du ansöka om upp till 50 000 kr i klimatpremie per transportbil och ta… -
Vill du bli en viktig del av Lundins Bil i Visby? Vi söker två medarbetare till vårt rekond-team
Just nu söker vi två nya medarbetare på heltid, varav en tjänst är ett vikariat… -
Våra öppettider under Jul och Nyår
Våra öppettider under Jul och Nyår 23-26 december: stängt 27-30 december: öppet… -
Ford tar en stark dubbelseger i en stor internationell utmärkelse
Ford tog en stark dubbelseger när priserna för årets kommersiella fordon tillkännagavs… -
ÖPPET HUS 21-22 OKTOBER
Välkommen in på Öppet Hus och upptäck våra nya Ski Team Edition-modeller! Den… -
Ford går med i vädjan till EU för helt utsläppsfri bilförsäljning till 2035
• Ford går med 25 företag i en namninsamling för att säkerställa att alla nya… -
Ford offentliggör nya, helt elektriska transportbilen E-Transit Custom
• Ford Pro intensifierar sin strävan mot elektrifiering genom att offentliggöra… -
Ford blir huvudpartner och officiell bil till svensk tennis
Ford och Svenska Tennisförbundet ingår ett nära samarbete där Ford blir huvudpartner… -
John Hurtig blir ny VD för Ford i Sverige
John Hurtig tillträder som ny verkställande direktör för Hedin HMC Motor Company…