Ford gör ny reklamfilm med Joe Labero

2021-10-07

I juni inledde Ford i Sverige ett samarbete med Sveriges främsta illusionist Joe Labero. Joe blev ambassadör för Ford och skulle även medverka i en rikstäckande reklamkampanj för Fords laddbara bilar. Denna kampanj sjösätts idag, och kröns av en reklamfilm som kommer att visas på TV under oktober – den första reklamfilmen som Ford har producerat i och för Sverige på nästan 30 år.

Idag är det premiär för Ford Sveriges egenproducerade reklamfilm där Joe Labero har huvudrollen. Filmen är en del av en stor reklamkampanj som ska lyfta Fords elektrifierade personbilsmodeller.

I filmen (ne nedan) iklär sig Joe rollen som bilförsäljare och demonstrerar bilens ”magiska” funktioner, men blir tillslut avslöjad av sjuåriga Agnes som inte alls tycker att Joe är en riktig trollkarl.

Filmens pay-off ”No Illusions. Just Ford.” handlar om att det inte alls är magi det rör sig om utan att det bara känns så. Kenneth Holmgren är marknadschef på Ford och säger:

- Kampanjen bygger på insikten att mycket bilreklam idag är generisk och därmed inte skapar särskiljning. Vi vill med denna kampanj lyfta magin och på ett underhållande sätt spegla den i våra produkter som till stor del kan upplevas som extraordinära. Precis som filmen visar så finns det inget ’hokus-pokus’ med våra bilar utan känslan av magi är endast ett resultat av kompetens och fantastisk innovativ teknik.

Kampanjen har tagits fram tillsammans med McCann med stjärnkreatören Markus Ahlm i spetsen, nyligen nominerad till topp två i världen av Cannes Lions. Produktionen stod Film De Liberté för och regin av kreatörsduon Freudian Slip.

Första svenska filmen på nästan 30 årDet var 27 år sedan som Ford gjorde en reklamfilm för Sverige, för bilmodellen Ford Mondeo när den fick utmärkelsen Car of the Year. Anledningen till att man nu gör denna satsning är främst att Hedin Group förvärvat den svenska generalagenturen för Ford och i samband med det beslutat att göra en omfattande marknadsföringsoffensiv i Sverige. Utöver kampanjen med Joe Labero har denna offensiv omfattat en hel del andra insatser. Kenneth Holmgren säger:

- Vi har verkligen skruvat upp volymen i vår marknadsföring den senaste tiden. Bara under september har vi gått med en tung lanseringskampanj för nya Mustang Mach-E, vi har haft ett rikstäckande samarbete med radioprogrammet Rix Morronzoo och sjösatt ett samarbete med Sportbladet för våra transportbilar.

Kontakta oss

Aktuella nyheter

Erbjudanden

Visa senaste erbjudanden från AB Lundins Bil

Aktuella nyheter

Se alla de senaste nyheterna från AB Lundins Bil