Historiskt sista kvartal för Ford i Sverige

2022-01-12

Fords fjärde kvartal i Sverige under 2021 blev det bästa på tio år sett till marknadsandel för såväl person- som transportbilar. Det var dessutom det starkaste sista kvartalet någonsin för transportbilssidan, där man nådde en marknadsandel om knappt 20 procent. En ny organisation, en hårt arbetande återförsäljarkår samt den nya elbilen Mustang Mach-E är några av faktorerna i framgången.

För drygt ett år sedan fullbordade Hedin Mobility Group förvärvet av Ford Motor Company AB (vars namn ändrades till Hedin Motor Company). Detta skedde under en tid då pandemin var igång som allra värst vilket i sig är en försvårande omständighet för de flesta verksamheter. Men några månader in i förra året började den nya organisationen sätta sig, och redan i augusti hade man nått stora framgångar på transportbilssidan där bolaget hade en marknadsandel om 27,6 procent för månaden. 

Den största nyheten på personbilssidan var nya elbilen Mustang Mach-E som fick ett varmt mottagande av den svenska pressen och som nu dessutom är en av finalisterna i Car of the Year som kommer att avgöras den 28 februari. Bilen fick också en central roll i den reklamkampanj som Ford gjorde i Sverige med Joe Labero, som bl.a. omfattade en TV-reklam – den första Ford gjort i Sverige på nästan 30 år. 

Men det var mot slutet av året som det verkligen började ta fart gällande marknadsandelar för både person- och transportbilar. Man nådde den högsta marknadsandelen på tio år i Sverige med 6,67 procent under årets sista kvartal för person- och transportbilar sammanvägt. Enskilt för transportbilar landade man på 19,17 procent vilket är det starkaste sista kvartalet någonsin för Fords transportbilsverksamhet. 

På personbilssidan var andelen 5,24 procent, även här det bästa kvartalet på tio år sett till marknadsandel, och man behöver gå ända tillbaka till 2012 för att hitta liknande siffror för det fjärde kvartalet som då låg på 4,84 procent. 

John Hurtig är försäljningschef på Ford i Sverige menar att en hårt arbetande återförsäljarkår var en av de största faktorerna till framgången: 

- Våra återförsäljare har jobbat otroligt hårt under den sista delen av året så det känns väldigt kul att det gett en så pass kännbar effekt. Men det här är bara början på vår resa, det är nu det verkligen drar igång på allvar. Vi har stora ambitioner för 2022 och vi har alla förutsättningar att växa ännu mer, säger John.

För 2022 är målet att nå en sammanvägd marknadsandel om totalt sex procent. Till hjälp har man bl.a den nya, helt eldrivna transportbilen E-Transit som lanseras längre fram under året. Man räknar dessutom med att försäljningen för Mustang Mach-E och toppmodellen Mach-E GT kommer att fortsätta växa. Dessutom ser man en stor potential i biodrivmedel som E85 och HVO, som ett komplement till elektrifierade modeller, tillgängliga för dem som kanske inte har möjlighet att köpa elektrifierat men som ändå vill tänka på miljön.

Kontakta oss



Aktuella nyheter

Erbjudanden

Visa senaste erbjudanden från AB Lundins Bil

Aktuella nyheter

Se alla de senaste nyheterna från AB Lundins Bil