Ford gör framsteg med självkörande bilar i totalmörker
2016-04-12
Nu har en självkörande Ford Fusion klarat att köra runt på Fords testanläggning i totalt mörker, med hjälp av LiDAR-teknologi. Det betyder att bilen kan läsa av omgivningen även utan kameror, som är beroende av ljus.
Att köra i totalmörker på Fords testanläggning i Arizona i USA är ytterligare ett steg för Ford på vägen till att börja leverera självkörande bilar. Det är ett viktigt utvecklingssteg eftersom det visar att Fords LiDAR-teknologi är tillräckligt robust för att styra felfritt på slingrande vägar även utan kameror, som är beroende av ljus. Det idealiska är att ha alla tre sensorer aktiva – radar, kameror och LiDAR – men LiDAR har nu alltså visat sig även kunna fungera självständigt.
– Tack vare LiDAR blir våra testbilar inte beroende av att solen skiner eller av att kameror kan avläsa de vita strecken på vägen. Faktum är att LiDAR låter självkörande bilar köra lika bra i mörkret som i dagsljus, säger Jim McBride, Fords chefstekniker för förarlösa bilar.
För att navigera i mörkret använder Fords självkörande bilar högupplösta 3D-kartor, kompletta med information om vägar, vägmarkeringar, geografi, topografi och landmärken som skyltar, byggnader och träd. Bilarna använder LiDAR-pulser för att placera sig själv på kartan. Ytterligare data från radarn sammanvävs med data från LiDAR för att fullfölja bilens avläsning av omgivningen.
Ford har utvecklat självkörande bilar i mer än tio år och siktar på att lansera självkörande bilar på nivå 4, som inte kräver att föraren ingriper och tar kontroll över bilen. Utvecklingen är en nyckeldel i Fords Smart Mobility som ska göra bilföretaget ledande på mobilitet, rörlighet, självkörande fordon, kundupplevelse och data och analys